O tym, że zmienia się spojrzenie na problem spastyczności słychać było w świecie rehabilitacji od jakiegoś czasu. Teraz, po raz pierwszy w Polsce, masz możliwość poznania najnowszych badań, które przedstawione zostaną przez wielką postać: Beverly Cusick!
Termin: : Szkolenie już odbyło się
Prowadząca (po raz pierwszy w Polsce): Beverly Cusick PT, MS, NDT, COF/BOC (szkolenie tłumaczone)
Miejsce: Instytut Terapii Funkcjonalnej Dzielny Miś, ul. Świętojerska 5/7, Warszawa
Dla kogo? Fizjoterapeuci, ortotycy, pediatrzy neurologiczni
Opis szkolenia:
Najnowsze badania kliniczne przynoszą duże wątpliwości co do znanego nam pojęcia mózgowego porażenia dziecięcego (MPD) wśród dzieci przedwcześnie urodzonych oraz tych cierpiących na mózgowe porażenie dziecięce w postaci diplegii jako „motorycznej dysfunkcji spowodowanej statycznym uszkodzeniem górnych neuronów ruchowych, którego wynikiem jest spastyczność”.
Podczas szkolenia, Beverly Cusick przedstawi najnowsze badania, które kwestionują powyższą definicję i poddają próbie powszechne rozumienie, że spastyczność powoduje powstawanie przykurczów i patologii chodu u dzieci z diplegią. Beverly Cusick udowodni również, że terapie mające na celu “redukcję spastyczności” nie są jedynym rozwiązaniem. Prowadząca wyjaśni różnice pomiędzy zwiększonym napięciem mięśniowym a nadmiernym zgięciem, podda próbie wiarygodności Zmodyfikowaną Skalę Ashwortha i Zmodyfikowaną Skalę Tardieu jako testów spastyczności. Zaprezentuje liczne dowody na brak skuteczności i komplikacje związane z powszechnie stosowanymi „terapiami spastyczności” takimi jak: pompy baclofenowe, iniekcje botulinowe i selektywne rizotomie grzebietowa.
W końcu Beverly Cusick zakończy szkolenie prezentacją kilku kluczowych naukowych strategii terapeutycznych stosowanych wśród dzieci z diplegiczną postacią mózgowego porażenia dziecięcego. Zasugeruje rozwiązania, które angażują lekarzy i ortotyków wspieranych przez fizjoterapeutów.
Cele szkolenia:
Podczas szkolenia Beverly Cusick poruszy następującą problematykę:
- Definicja napięcia mięśniowego, wzmożonego napięcia mięśniowego i obniżonego napięcia mięśniowego
- Opis naturalnego napięcia mięśniowego i jego wpływ na tkanki przylegające
- Dyskusja o znaczeniu doświadczeń ruchowych w fizjologicznej adaptacji napięcia mięśniowego
- Omówienie relacji między długością mięśnia a napięciem mięśnia
- Omówienie reakcji antygrawitacyjnych do wyprostu i ich znaczenie w życiu codziennym
- Omówienie relacji stymulacji sensomotorycznej receptorów ciężaru ciała a pracy antygrawitacyjnej do wyprostu.
- Omówienie roli systemów czucia powierzchownego i głębokiego podczas nabywania ruchu i mapingu mózgu.
- Przedstawienie dowodów na poprawność definicji spastyczności według JW. Lance.a (z roku 1980)
- Różnice między nadmiernym wzorcem zgięciowym a napięciem mięśniowym
- Opis stanu systemu sensorycznego dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPD)
- Określenie środka ciężkości ciała (COM) i opisanie stosunku środka ciężkości ciała (COM) względem płaszczyzny podporu w pozycji stojącej wśród normalnie rozwijających się dzieci w wieku 4 lat oraz wśród dorosłych
- Porównanie rozkładu środka ciężkości ciała względem płaszczyzny podporu między normalnie rozwijającymi się dziećmi a dziećmi z diplegią
- Opis strategii aktywizacji mięśni potrzebnej do utrzymania pozycji stojącej w przypadku chronicznego, przedniego przesunięcia środka ciężkości ciała (COM) podczas stania i chodzenia. Odniesienie tej strategii do rozwoju typowej kurczliwości tkanek miękkich wśród dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
- Wyjaśnienie zasadność EMG podczas rozciągania jako dowodu na „spastyczność”
- Przedstawienie dowodów długoterminowych efektywności terapii „spastyczności” wśród dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym w postaci diplegii z wykorzystaniem pompy baclofenowej, wybiórczej rizotomii grzbietowej i iniekcji botulinowych
- Wyjaśnienie podstaw budowania kontroli tułowia i stawu biodrowego w liniowości i w celu poprawnej postawy jako strategii przeciwdziałąjącej przykurczom i strategii terapii chodu.
- Sugestie strategii optymalizacji funkcjonalnego wpływu sensorycznego
Program szkolenia:
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
07:30 | Rejestracja. Poranna kawa i Meet&Greet | -.- |
8:00 | Adaptacja fizjologiczna (plastyczność) i typowe napięcie mięśniowe | 0,30 |
8:30 | Czy poprawna kontrola postawy i funkcjonalna liniowość stawów jest związane z rozwojem napięcia mięśniowego kończyny dolnej? | 0,30 |
09:00 | Czy kontrola postawy i brak liniowości w obciążeniu stawów jest związane z ograniczeniem ruchomości w kończynach dolnych i patologicznym chodem u pacjentów diplegią | 0,45 |
09:45 | Przerwa | -,- |
10:15 | Co wiemy na temat zmian fizjologicznych zachodzących przy przykurczach tkanek miękkich kończyn dolnych (hypertonus)? | 0,45 |
11:00 | Co wiemy o spastycznośći i jaka jest jej rola w powodowaniu deformacji i patologii chodu? | 1,00 |
12:00 | Lunch | -,- |
13:00 | Kontunuacja: Co wiemy o spastycznośći i jaka jest jej rola w powodowaniu deformacji i patologii chodu? | 0,30 |
13:30 | Co wiemy na temat długoterminowych efektów (kontrola postawy, siła mięśni, deformacja, chód) neurolitycznych i chirurgicznych metodach „redukowania spastyczności” wśród dzieci z diplegią? | 1,00 |
14:30 | Przerwa kawowa | -,- |
14:45 | Kontynuacja: Terapia “spastyczności” – długoterminowe efekty | 0,45 |
15:30 | Nowe opracowania w prowadzeniu dzieci z diplegią z hypertonusem: postawy spoczynkowe, optymalizacja wpływu receptorów obciążenia i ich reakcje, dedykowana terapia. | 0,30 |
16:00 | Przerwa kawowa | -.- |
16:15 | Kontynuacja: Nowe opracowania w prowadzeniu dzieci z diplegią z hypertonusem. | 0,30 |
16:45 | Wideo: praktyczne przypadki | 1,00 |
17:45 | Pytania i dyskusja | 0,15 |
18:00 | Słowo końcowe i rozdanie dyplomów | -.- |
Suma godzin dydaktycznych | 8,00 |
Kim jest prowadząca Beverly Cusick?
- Wykładowca na dorocznych konferencjach APTA, NDTA, Amerykańskiej Akademii Mózgowego Porażenia Dziecięcego i Medycyny Rozwojowej, Brytyjskiego Stowarzyszenia Prototyki i Ortotyki, Amerykańskiego Stowarzyszenia Ortotyki i Prototyki
- Prowadząca ponad 450 kursów w 18 krajach, wyłącznie na zaproszenie
- Asystentka Profesora na Uniwerystecie Rocky Mountain
- Od 1993 prywatna praktyka w Telluride, Colorado, w której, oprócz pracy z pacjentami, poświęca czas na pisanie literatury i materiałów edukacyjnych, rozwijaniu metod terapeutycznych oraz systemów ortotycznych związanych z TheraTogs
Doświadczenie zawodowe:
- PT w Spaulding Rehabilitation Center, Boston, Massachusetts, USA (1 rok)
- Dyrektor oraz PT w UCO Center, Lawrence, Massachusetts, USA (3 lata)
- PT w Centrum Rehabilitacji Dziecięcej (Kluge Center), Charlottesville, Wirginia, USA (9 lat)
- Dyrektor fizjoterapeutów oraz PT w Centrum Edukacyjnym “College of Health Related Professions at MUSC”, Charleston, Karolina Południowa, USA (3 lata)
- Konsultant w Szpitalu Hill Hospital’s Head Trauma & Pediatrics, Lexington, Kentucky, USA (1 rok)
- Asystentka w dziale fizjoterapii w “Children’s Hospital w Stanford, Palo Alto, Kalifornia, USA (4 lata)
- Prywatna praktyka fizjoterapeutyczna, Telluride, Colorado, USA (26 lat)
Publikacje:
- “Help Patients Manage Equinus Deformity”. O&P Business News, Kwiecień 2011, strony 74‐
- “Orthotic Management of Low‐Toned Children: The Earlier the Better.” (współautorka). O&P Edge. Kwiecień 2011; strony 24‐
- “Serial Casting and Other Equinus Deformity Management Strategies for Children and Adults with CNS Dysfunction.” 2010. Wydawnictwo: ProgressiveGaitWays.
- “Foot Talk” 2009. Dwugodzinny wykład na temat funkcjonalnej anatomii stopy i zamkniętego lańcucha biomechanicznego, wspomagany zestawem prezentacji.
- “Serial Casting for the Restoration of Soft Tissue Extensibility in the Ankle and Foot” (2007 i 2009). Tekst A
- “Legs & Feet: A Review of Musculoskeletal Assessments” (1997 oraz kolejne wydanie 2015), W formie nagrania
- “Lower Extremity Developmental Features” 2000.
- “Progressive Casting and Splinting for Lower Extremity Deformity in Children with Neuromotor Dysfunction”, 1990. Wydawnictwo: Therapy Skill Builders.
- Dodatkowo cytowana w kilkunastu rozdziałach innych książek, artykułów, konferencji, newsletterach w tym sieci NDTA w tematyce Ortopedii Pediatrycznej (rok 2006 i 2007)