Jedno jest pewne – po ukończeniu tego szkolenia będziesz jendym z najlepszych ekspetów od kończyny dolnej! Szkolenie składa się z wyczerpującego Seminarium (forma wykładowa wraz ze częścią praktyczną – studium przypadku) oraz Laboratorium (niestety skończyły się już wolne miejsca).
CZAS TRWANIA:
Seminarium: 2,5 dnia
Laboratorium: 2,5 dnia (brak miejsc)
PROWADZĄCA:
BEVERLY CUSICK PT, MS, NDT, COF/BOC (SZKOLENIE TŁUMACZONE)
MIEJSCE:
INSTYTUT TERAPII FUNKCJONALNEJ DZIELNY MIŚ, UL. ŚWIĘTOJERSKA 5/7, WARSZAWA
DLA KOGO?
FIZJOTERAPEUCI, ORTOTYCY, PEDIATRZY NEUROLOGICZNI, TERAPEUCI ZAJĘCIOWI, ORTOPEDZI, NEUROLODZY, ORTOPEDZI, TERAPEUCI KOŃCZYNY GÓRNEJ, inni członkowie zespołów rehabilitacyjnych
OPIS SZKOLENIA:
Szkolenie składa się z dwóch niezależnych części. Możesz uczestniczyć wyłącznie w Części Pierwszej (Seminarium) lub w Części Pierwszej i Drugiej (Seminarium i Laboratorium)
Część Pierwsza: Seminarium: 2,5 dnia, 19:45 godzin dydaktycznych
Część Druga: Laboratorium: 2,5 dnia, 19:45 godzin praktycznych. Uwaga – niestety skończyły się już wolne miejsca na część drugą.
OPIS SZKOLENIA – SEMINARIUM:
Szkolenie pokryje następującą tematykę:
- Anatomia stopy i kostki, ich biomechanika i rozwój, związek patomechaniki z orientacją ciężaru ciała względem płaszczyzny podstawy oraz wpływ patomechaniki na projektowanie modyfikacji ortotycznych mających na celu poprawę rowoju stopy i jej funkcji.
- Cechy i czynniki wpływające na poprawny rozwój stopy
- Wpływ wspierania poprawnego rozwoju stopy na naukę kontroli postawy i chodu
- Kinezjologia i patokinezjologia w odniesieniu i wsparciu bezpiecznego i efektywnego użycia ortez poniżej-kolanowych oraz interwencji ortotycznych mających na celu poprawienie liniowości i kontroli postawy wśród dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
- Główne zasady i opcje ortotyczne mające na celu redukcję rozwoju giętkości i deformacji stopy i kostki, która prowadzi do hipotonii i rozluźnienia więzadłeł w wieku dziecięcym.
- Przegląd możliwości ortotycznych, w tym AFO/obuwia wg. Elaine Owena, ćwiczeń unoszenia pięty i liniowości wagi oraz podstaw i strategii pozycjonowania i stabilizowania ortotycznego stopy.
Beverly Cusick zidentyfikuje i opisze najczęściej występujące deformacje stopy w odniesieniu do komponentow głównych płaszczyzn anatomicznych. Dokona również przeglądu procedur oceny mięśniowo-szkieletowej i wyjaśni powiązanie pomiędzy możliwościami ortotycznymi a następującymi czynnikami:
- Pożądanym obciążeniem stopy i liniowością stawów kończynowych
- Istotą segmentarnej osłony
- Stopniem wolności i ograniczenia
- Możliwościami pozycjonowania stopy
- Użycie najnowszych ustaleń medycznych związanych z rozciągliwością tkanek miękkich jako dowodów efektywności interwencji ortotycznych i strategii zarządzania kontrolą postawy podczas rytunowej aktywizacji mięśni
OPIS SZKOLENIA – LABORATORIUM:
Część Druga szkolenia ma charakter praktyczny/laboratoryjny – stąd nazwa Laby. Laby odbywają się z ograniczoną liczbą uczestników (maksymalnie 12 osób) i wiążą się z praktyką pod okiem Beverly Cusick. Podczas Laboratoriów przeprowadzone zostanie kilka praktycznych działań na kostce i stopie z wykorzystaniem najnowszych ustaleń medycznych związanych z projektowaniem i pozycjonowaniem ortotycznym stopy. Podczas Laboratoriów otrzymasz wszelkie niezbędne narzędzia do oceny działań oraz materiały potrzebne do przeprowadzenia prób pozycjonowania stopy aby móc następnie ocenić efektywność zastosowanych rozwiązań ortotycznych.
CELE SZKOLENIA – SEMINARIUM (CZYLI CZEGO DOKŁADNIE NAUCZYSZ SIĘ):
Po ukończeniu szkolenia będziesz w stanie:
- Wyjaśnić wpływ linowości guza piętowego i liniowości ruchu obciążonej stopy oraz jej funkcji
- Opisać części składowe promienia stopy, ich funkcję i mechanizmy działania w obciążonej stopie
- Opisać zmiany rozwojowe stopy na podstawie przenoszenia ciężaru ciała w pozycji stojącej
- Opisać rolę kontroli postawy w rozwoju stopy
- Opisać rocker w fazie podporowej
- Zdefiniować kinematykę i kinetykę chodu
- Opisać różnice w skali pochylenia kości piszczelowej i uda podczas fazy podporowej chodu
- Wyjaśnić wpływ mięśnia trójgłowego łydki na kinemtatykę i kinetykę chodu
- Opisać prawidłowe zmiany rozwojowe zakresu ruchu zgięcia podeszwowego mierzone w pozycji na brzuchu.
- Opisać fizjologię i funkcjonalne znaczenie prawidłowego i patologicznego R1 (first – catch), R1A (second catch) i współczynnika sztywności do R2 (maksymalny) i pasywny zakres ruchu zgięcia podeszwowego.
- Wyjaśnić fizjologiczne i strukturalne zmiany zachodzące w chronicznie przeciążonym mięśniu i otaczających go tkankach miękkich z uwzględnieniem przeszłego używania mięśnia na potrzeby zachowania pionizacji.
- Zdefiniować względną hipermobilność i podać 3 przykłady deformacji stopy końskiej
- Zdefiniować różnicę pomiędzy dominacją mięśinową a siłą mięśniową w przypadku nierównowagi tych dwóch grup.
- Opisać i sklasyfikować najbardziej znane metody leczenia deformacji typu stopa końska zgodnie z podejściem Systemu Analiz Ruchowych SA Sahrmann.
- Wyjaśnić medyczne podstawy do oceny braku stabilności tkanek miękkich, ruchomości stawów i liniowości strukturalnej w kostce i stopie.
- Opisać cechy zaburzeń liniowości stawów stopy: szpotawości stawu skokowego dolnego, szpotawości przodostopia, koślawości przodostopia, przywiedzenia śródstopia, przywiedzenia przodostopia, szpotawości tylostopia
- Opisać pozycjonowanie ortotyczne w płaszyźnie strzałkowej i płaszczyźnie frontalnej i określić cele tegoż pozycjonowania
- Opisać cele treningu liniowości wagi podczas terapii deformacji stopy i kostki w zakresie czucia głębokiego oraz strategii aktywizacji mięśni używanych do kontroli postawy
- Zidentyfikować rodzaje deformacji stopy i kostki najczęściej występujące wśród dzieci z dysfunkcją CUN oraz opisać części składowe zilustrowanych deformacji każdego stawu w odniesienu do płaszyzn.
- Określić czy dana deformacja spełnia kryteria do zastosowania wkładka ortopedyczna (FO), ortezy na kostkę (AFO) zmodyfikowanego obuwia (AFOFC) czy seryjnego gipsowania.
CELE SZKOLENIA – LABORATORIUM (CZYLI DODATKOWO PO SEMINARIUM NAUCZYSZ SIĘ) :
Uczestnicy, którzy wezmą udział w Laboratoriach, poza celami osiągniętymi po ukończeniu Części Pierwszej szkolenia, będą dodatkowo w stanie:
- Osiągnąc podstawowy poziom w zakresie procedur oceny mięśniowoszkieletowej kostki oraz stopy w ramach otwartych i zamkniętych łańcuchów.
- Wykorzystać podstawy wiedzy o pozycjonowaniu ortotycznym nabyte podczas Pierwszej Części szkolenia (Seminarium) i wykorzystać te podstawy do stworzenia planu ortorycznego
- Wykazać podstawową zdolność prowadzenia procesu pozycjonowania stopy ukierunkowaną na cel bliższy i dalszy
- Wykonać co najmniej jedną procedurę oceny pacjenta–demo podczas trwania Laboratoriów i wyjaśnić kliniczne znaczenie wykonanej procedury.
PROGRAM KURSU:
Seminarium: Dzień Pierwszy
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
08:00 | Rejestracja oraz Meet&Greet | -.- |
08:30 | Przegląd anatomii funkcjonalnej oraz funkcji zamkniętego łańcucha przy szpotawości stawu skokowego dolnego i przywiedzeniu przodostopia używając terminologii płaszyzny podparcia | 1,15 |
9:45 | Ćwiczenie w pozycji stojącej | 0,15 |
10:00 | Przerwa kawowa | -,- |
10:30 | Wpływ liniowości funkcyjnej na rozwój stopy i jej funkcjonowanie | 1,00 |
11:30 | Idealny sposób funkcjonowania kostki i stopy w ruchu z wykorzystaniem modyfikacji ortotycznych | 1,00 |
12:30 | Lunch | -,- |
13:30 | Przegląd ruchów płasko-płaszczyznowych i odchyleń stopy | 0,15 |
13:45 | Wpływ funkcyjnego odchylenia na rozwój deformacji typu stopa końska | 1,00 |
14:45 | Przerwa kawowa | -,- |
15:00 | Nazywanie konkretnych przykładów deformacji stopy | 1,00 |
16:00 | Przerwa kawowa | -,- |
16:15 | Napięcie mięśniowe, hypertonus i związane z nimi oceny | 1,00 |
17:15 | Pytania i dyskusja | 0,15 |
17:30 | Zakończenie dnia pierwszego | -,- |
Suma godzin dydaktycznych Dzien Pierwszy – Seminarium |
7,00 |
Seminarium: Dzień Drugi
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
08:00 | Poranna kawa oraz Meet&Greet | -.- |
08:25 | Przegląd ruchów płaskopłaszczyznowych stopy oraz odchyleń ruchów od normy | 0,05 |
8:30 | Rozwój i ocena zakresu ruchu zgięcia podeszwowego stopy | 1,00 |
9:30 | Pozycjonowanie stopy w płaszczyźnie strzałkowej: podstawy i strategie | 0,30 |
10:00 | Przerwa kawowa | -,- |
10:30 | Kontyuacja: Pozycjonowanie stopy w płaszczyźnie strzałkowej: podstawy i strategie | 1,00 |
11:30 | Podstawy seryjnego gipsowania kończyny poniżej kolan | 0,45 |
12:15 | Lunch | -,- |
13:15 | Warsztaty: trening neuromotoryczny ze zdefiniowanymi celami wraz z przeglądem dostępnych rozwiązań ortotycznych | 1,00 |
14:15 | Przerwa kawowa | -,- |
14:30 | Wykorzystanie Systemów Analizy Ruchu na potrzeby terapii deformacji stopy w pediatrii | 0,45 |
15:15 | Ocena długości kończyny dolnej oraz strategie pozycjonowania stopy | 0,45 |
16:00 | Przerwa kawowa | -,- |
16:15 | Studium przypadku | 0,45 |
17:00 | Pytania i dyskusje | 0,15 |
17:15 | Podsumowanie dnia drugiego | -,- |
Suma godzin dydaktycznych Dzień Drugi – Seminarium | 6,50 |
Seminarium: Dzień Trzeci
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
08:00 | Poranna kawa oraz Meet&Greet | -,- |
08:15 | Przegląd ruchów płaskopłaszczyznowych stopy oraz strukturalnych odchyleń ruchów od normy | 0,15 |
8:30 | Przegląd dostępnych ocen stopy – łańcuch otwarty | 0,45 |
9:15 | Procedury oceny stopy – łańcuch zamknięty | 0,45 |
9:45 | Przerwa kawowa | -,- |
10:15 | Od oceny do terapii: patomechanika stopy o strategie pozycjonowania stopy | 1,00 |
11:15 | Studium przypadku | 0,30 |
11:45 | Pytania i dyskusja | 0,15 |
12:00 | Zakończenie Części Pierwszej – seminarium | -,- |
Suma godzin dydaktycznych Dzień Trzeci – Seminarium | 3,30 | |
Suma godzin dydaktycznych – Całość Seminarium |
17,10 |
Laboratorium: Dzień Pierwszy
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
13:30 | Ocena stopy w łańcuchu otwartym – wskazywanie punktów odniesienia względem zakresu ruchomości stawów stopy | 2,30 |
16:00 | Zakres ruchomości zgięcia grzbietowego kostki | 1,15 |
17:15 | Rozbieżności w ocenianiu długości kończyn | 0,15 |
17:30 | Zakończenie pierwszej części laboratorium | -,- |
Laboratorium: Dzień Drugi
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
08:15 | Poranna kawa oraz Meet&Greet | -.- |
08:30 | Ocena stopy w łancchu zamkniętym w pozycji stojącej | 1,30 |
10:00 | Przerwa kawowa | -,- |
10:15 | Powtórny przegląd ocen otwartego i zamkniętego łańcucha wraz z nowym spojrzeniem | 2,00 |
12:15 | Lunch | -,- |
13:30 | Praca z pacjentem: wykorzystanie dotychczasowej wiedzy z zakresy oceny do pozycjonowania stopy i zastosowania wkładki ortopedycznej poprawiającej liniowość stopy | 0,45 |
14:15 | Warsztat: samodzielne tworzenie planu pozycjonowania stopy | 1,00 |
15:15 | Przerwa kawowa | -,- |
15:45 | Warsztat: Pozycjonowania stopy oraz samodzielne utworzenie wkładki ortopedycznej | 1,30 |
17:15 | Pytania i dyskusja | 0,15 |
17:30 | Podusmowanie dnia | -,- |
Suma godzin dydaktycznych Dzień Czwarty – Laboratorium | 7,00 |
Laboratorium: Dzień Trzeci
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
08:45 | Poranna kawa oraz Meet&Greet | -.- |
09:00 | Demonstracja: Beverly Cusick przeprowadzi konsultację dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w postaci diplegii w wieku 4-7 lat, poziom GFFCS II lub III, skupiając się na ocenie kostki i stopy w celu poprawienia dotychczas wykorzystywanego AFO. | 3,00 |
12:00 | Lunch | -,- |
13:00 | Przygotowanie do warsztatów z dziećmi z mózgowym porażeniem dziecięcym: 4 grupy uczestników zapoznają się z 1 pacjentem-demo | 0,15 |
13:15 | Warsztaty: Dokonanie oceny i próba pozycjonowania stopy | 3,15 |
16:30 | Zakończenie warsztatów z dziećmi | -,- |
17:30 | Podsumowanie warsztatów | -,- |
Suma godzin dydaktycznych Dzień Piąty – Laboratorium | 6,30 | |
Suma godziń dydaktycznych – Całość Laboratorium | 17,30 |
KIM JEST PROWADZĄCA BEVERLY CUSICK?
- Wykładowca na dorocznych konferencjach APTA, NDTA, Amerykańskiej Akademii Mózgowego Porażenia Dziecięcego i Medycyny Rozwojowej, Brytyjskiego Stowarzyszenia Prototyki i Ortotyki, Amerykańskiego Stowarzyszenia Ortotyki i Prototyki
- Prowadząca ponad 450 kursów w 18 krajach, wyłącznie na zaproszenie
- Asystentka Profesora na Uniwerystecie Rocky Mountain
- Od 1993 prywatna praktyka w Telluride, Colorado, w której, oprócz pracy z pacjentami, poświęca czas na pisanie literatury i materiałów edukacyjnych, rozwijaniu metod terapeutycznych oraz systemów ortotycznych związanych z TheraTogs
Doświadczenie zawodowe:
- PT w Spaulding Rehabilitation Center, Boston, Massachusetts, USA (1 rok)
- Dyrektor oraz PT w UCO Center, Lawrence, Massachusetts, USA (3 lata)
- PT w Centrum Rehabilitacji Dziecięcej (Kluge Center), Charlottesville, Wirginia, USA (9 lat)
- Dyrektor fizjoterapeutów oraz PT w Centrum Edukacyjnym “College of Health Related Professions at MUSC”, Charleston, Karolina Południowa, USA (3 lata)
- Konsultant w Szpitalu Hill Hospital’s Head Trauma & Pediatrics, Lexington, Kentucky, USA (1 rok)
- Asystentka w dziale fizjoterapii w “Children’s Hospital w Stanford, Palo Alto, Kalifornia, USA (4 lata)
- Prywatna praktyka fizjoterapeutyczna, Telluride, Colorado, USA (26 lat)
Publikacje:
- “Help Patients Manage Equinus Deformity”. O&P Business News, Kwiecień 2011, strony 74‐
- “Orthotic Management of Low‐Toned Children: The Earlier the Better.” (współautorka). O&P Edge. Kwiecień 2011; strony 24‐
- “Serial Casting and Other Equinus Deformity Management Strategies for Children and Adults with CNS Dysfunction.” 2010. Wydawnictwo: ProgressiveGaitWays.
- “Foot Talk” 2009. Dwugodzinny wykład na temat funkcjonalnej anatomii stopy i zamkniętego lańcucha biomechanicznego, wspomagany zestawem prezentacji.
- “Serial Casting for the Restoration of Soft Tissue Extensibility in the Ankle and Foot” (2007 i 2009). Tekst A
- “Legs & Feet: A Review of Musculoskeletal Assessments” (1997 oraz kolejne wydanie 2015), W formie nagrania
- “Lower Extremity Developmental Features” 2000.
- “Progressive Casting and Splinting for Lower Extremity Deformity in Children with Neuromotor Dysfunction”, 1990. Wydawnictwo: Therapy Skill Builders.
- Dodatkowo cytowana w kilkunastu rozdziałach innych książek, artykułów, konferencji, newsletterach w tym sieci NDTA w tematyce Ortopedii Pediatrycznej (rok 2006 i 2007)