Obserwując standardy leczenia zeza i niedowidzenia oraz inne zaburzenia widzenia obuocznego w Polsce można nabyć przekonania że brakuje jednolitego sposobu postępowania diagnostycznego i terapeutycznego. Podczas szkolenia zostanie przedstawiony rekomendowany sposób postępowania w przypadku leczenia zeza i niedowidzenia u dzieci i dorosłych ( w odniesieniu do wytycznych min zawartych w American Academy of Ophthalmology).
CZAS TRWANIA: 2 dni
TERMIN: 5-6 września 2020 (sobota i niedziela)
PROWADZĄCA: AGNIESZKA ROSA- ORTOPTYSTA, PEDAGOG, TERAPEUTA ZAJĘCIOWY
MIEJSCE: INSTYTUT TERAPII FUNKCJONALNEJ DZIELNY MIŚ, UL. ŚWIĘTOJERSKA 5/7, WARSZAWA
DLA KOGO? FIZJOTERAPEUCI, terapeuci zajęciowi, rehabilitanci wzroku, tyflopedagodzy,
CENA: 950 zł brutto (cena zawiera materiały dydaktyczne)
Na szkoleniu zostaną przedstawione wnioski z badań (doktoranckich A. Rosa) dotyczących korekcji niskiej nadwzroczności w zaburzeniach konwergencji i akomodacji oraz konsekwencjach sensorycznych zaburzeń widzenia u dzieci. Powiemy w jakich przypadkach należy rozważyć konieczność noszenia korekcji okularowej u dzieci.
Zostaną omówione prawdy i mity dotyczące postępowania terapeutycznego w przypadku dzieci jednoocznych oraz z chorobą zezową.
Postaramy się spojrzeć holistycznie na konsekwencje zaburzeń widzenia u dzieci, również w aspekcie ruchu i nabywania właściwych wzorców motorycznych.
W końcu zostaną zaprezentowane podstawowe procedury badania dziecka które z powodzeniem będą mogły zostać wykorzystywane podczas badań przesiewowych wzroku przez fizjoterapeutów i innych specjalistów. Uczestnicy szkolenia zostaną nauczeni interpretacji wyników badań okulistycznych i ortoptycznych.
CELE SZKOLENIA:
Podczas szkolenia Agnieszka Rosa poruszy następującą problematykę:
- Omówienie i zróżnicowanie ważnych pojęć dotyczących wzroku:
- okulista, ortoptysta, optometrysta, rehabilitant wzroku- omówienie kompetencji specjalistów
- niedowidzenie czy słabowidzenie
- terapia ortoptyczna, terapia widzenia, sensomotoryczna terapia widzenia, rehabilitacja wzroku czyli co wybrać dla naszego pacjenta?
- ostrość wzroku a wada wzroku
- Rozwój widzenia w pierwszym roku życia w aspekcie umiejętności motoryczno-sensorycznych
- Leczenie niedowidzenia u dzieci – rekomendowane sposoby postępowania
- dobór korekcji okularowej
- leczenie „ zasłanianiem”- wskazania i przeciwwskazania
- pleoptyka do śmietnika?
- Zez – opis choroby oraz rekomendowane sposoby postępowania
- specyfika widzenia obuocznego
- klasyfikacja zeza
- najczęstsze postacie zeza u dzieci i niemowląt
- leczenie zeza – prawdy i mity
- najczęstsze postacie zaburzeń ruchomości mięśni gałkoruchowych i ich posturalne konsekwencje
- kiedy należy wykonywać zabieg operacyjny a kiedy wskazana jest terapia zeza?
- Wyrównawcze ustawienie głowy – problem interdyscyplinarny
- Konsekwencje zaburzeń wybranych parametrów wzrokowych u dzieci w tym zaburzeń fiksacji, akomodacji, konwergencji, zeza, niedowidzenia, zaburzeń ruchomości gałek ocznych.
- zaburzenia fiksacji- czyli dlaczego dziecko nie chce patrzeć?
- specyfika zaburzeń akomodacji i konwergencji u dzieci w świetle badań własnych i w oparciu o najnowszą literaturę
- konsekwencje jednooczności u dzieci
- Problem zeza oraz dwojenia w zaburzeniach neurologicznych u dzieci i dorosłych. Postępowanie w chorobie zezowej u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
- Analiza materiału filmowego ( w trakcie omawianych zagadnień)
- Rola fizjoterapeuty w diagnostyce zaburzeń widzenia u dzieci i niemowląt
- Podstawowa diagnostyka zaburzeń ruchomości i widzenia obuocznego u dzieci i niemowląt
PROGRAM SZKOLENIA:
dzień I
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
07:30 | Rejestracja. Poranna kawa i Meet&Greet | -.- |
8:00 | Zapoznanie się z grupą | 0,30 |
8:30 | Omówienie i zróżnicowanie pojęć dotyczących wzroku | 1,15 |
09:45 | Przerwa | -,- |
10:15 | Rozwój widzenia w pierwszym roku życia w aspekcie umiejętności senso-motorycznych | 1,45 |
11:00 | Leczenie niedowidzenia u dzieci- rekomendowane sposoby postępowania | 1,00 |
12:00 | Lunch | -,- |
13:00 | Leczenie niedowidzenia u dzieci- rekomendowane sposoby postępowania | 1,00 |
13:30 | Zez – opis choroby oraz rekomendowane sposoby postępowania | 1,00 |
14:30 | Przerwa kawowa | -,- |
14:45 | Zez – opis choroby oraz rekomendowane sposoby postępowania | 1,15 |
16:00 | Przerwa kawowa | -.- |
16:45 | Zez – opis choroby oraz rekomendowane sposoby postępowania | 1,30 |
17:45 | Pytania i dyskusja | 0,15 |
Suma godzin dydaktycznych | 8,00 |
dzień II
Godzina | Zakres | Ilość godzin dydaktycznych |
8:00 | Wyrównawcze ustawienie głowy- problem interdyscyplinarny | 1,00 |
09:00 | Wideo: praktyczne przypadki | 0,45 |
09:45 | Przerwa | -,- |
10:15 | Konsekwencje zaburzeń wybranych parametrów wzrokowych u dzieci w tym zaburzeń fiksacji, akomodacji, konwergencji, zeza, niedowidzenia, zaburzeń ruchomości gałek ocznych | 1,45 |
12:00 | Lunch | -,- |
13:00 | Problem zeza oraz dwojenia w zaburzeniach neurologicznych u dzieci i dorosłych
Postępowanie w zezie u dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną |
0,30 |
13:30 | Podstawowa diagnostyka zaburzeń ruchomości i widzenia obuocznego u dzieci i niemowląt– nauka podstawowych procedur diagnostycznych | 1,00 |
14:30 | Przerwa kawowa | -,- |
14:45 | Podstawowa diagnostyka zaburzeń ruchomości i widzenia obuocznego u dzieci i niemowląt– nauka podstawowych procedur diagnostycznych | 0,45 |
15:30 | Rola fizjoterapeuty w diagnostyce zaburzeń widzenia u dzieci i niemowląt
Pytania i dyskusja |
0,30 |
16:00 | Słowo końcowe i rozdanie dyplomów | 0,15 |
Suma godzin dydaktycznych | 5,00 |
KIM JEST PROWADZĄCA AGNIESZKA ROSA?
- Ortoptysta, terapeuta zajęciowy, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej
- Przez wiele lat pracowała jako terapeuta zajęciowy z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością sprzężoną w Warsztatach Terapii Zajęciowej oraz prowadząc zajęcia terapeutyczne w Ośrodku Wcześnej Interwencji w Warszawie.
- Od 2013 roku prywatna praktyka, ortoptysta w Centrum Orticus zajmująca się głównie diagnostyką zaburzeń widzenia u dzieci, niemowląt oraz osób dorosłych. Ponadto prowadząca terapię wzroku ( bazując na terapii ortoptycznej, sensomotorycznej terapii widzenia, rehabilitacji wzroku)
- Doświadczenie ortoptyczne zdobywała między innymi w Strabismologie, Kinder- und Neuroophthalmologie Augenklinik der Ludwig-Maximilians-Universität w Monachium
- Wykładowca akademicki, przeprowadziła ponad 200 kursów z zakresu Sensomotorycznej terapii widzenia i dotyczących usprawniania wzorców grafomotorycznych ,
- Doktorantka dr hab.n.med. Piotra Loba w Zakładzie Patofizjologii Widzenia Obuocznego i Leczenia Zeza, I Katedry Chorób Oczu w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi
- Obszary zainteresowań naukowo- badawcze: korelacje posturalno- wzrokowe, ortoptyka kliniczna, wpływ zaburzeń widzenia na procesy integracji sensorycznej, analiza wzorców grafomotorycznych
Publikacje:
Artykuły naukowe:
- Rosa A.,Zaburzenia wybranych parametrów układu wzrokowego, w tym wady refrakcji jako przyczyna trudności szkolnych u dzieci, Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych, red. Kornelia Czerwińska, Kamila Miler-Zdanowska,Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017, s. 116-128
- Rosa A., Loba P., Ocena zaburzeń akomodacji u dzieci i młodzieży, Okulistyka po dyplomie,2018(4)
- Rosa A., Próba ustalenia wzorców grafomotorycznych u dzieci 3-6,5 – letnich w ujęciu badań własnych, Logopedia, Wyd. Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin 2018
Artykuły naukowe w oczekiwaniu na publikacje:
Żółtaniecka M., Rosa A., Ocena widzenia u dzieci i niemowląt w ujęciu ort optycznym i funkcjonalnym , Okulistyka po dyplomie
Popularno- naukowe:
- Rosa, Zintegrowany trening pisania SIhand® jako metoda terapeutyczna i wspierająca umiejętności grafomotoryczne u dzieci, Forum Logopedy, 2018 (28)
JAK SIĘ ZGŁOSIĆ?
Kliknij w przycisk powyżej i wypełnij formularz zgłoszeniowy. Na podany adres e-mail otrzymasz maila zwrotnego z naszym numerem konta – potwierdzeniem rezerwacji jest przelanie zadatku w wysokości 250zł w ciągu 7 dni od zgłoszenia. W przypadku rezygnacji, zadatek nie będzie zwracany.