Terapia MEDEK – dlaczego warto?
Terapia Medek CME (Cuevas Medek Exercises) została stworzona przez chilijskiego kinezjologa Ramona Cuevasa w latach 70 XX wieku. Skrót MEDEK zawarty w nazwie metody oznacza Dynamiczną Metodę Stymulacji Kinetycznej (ang. Dynamic Method of Kinetic Stimulation).
Główny celem terapii CME jest wspieranie rozwoju motoryki dużej u niemowląt oraz dzieci starszych u których występują zaburzenia w rozwoju funkcji motorycznych. Terapeuta ocenia dojrzałość ośrodkowego układu nerwowego
oraz rozwój funkcji motorycznych.
Terapeuta w swojej pracy prowokuje automatyczne reakcje posturalne, potrzebne do wykonywania zadań funkcjonalnych tj. siedzenie, stanie czy chodzenie.
Metoda fizjoterapii CME (Cuevas Medek Exercises) jest skierowana głównie do dzieci i niemowląt z zaburzeniami neurologicznymi, takimi jak Mózgowe Porażenie Dziecięce (MPD) oraz z innymi schorzeniami wpływającymi na rozwój
motoryczny (np. Zespół Downa, zespoły genetyczne, choroby metaboliczne). Terapia Medek CME skupia się na prowokacji automatycznych odpowiedzi posturalnych u dzieci z opóźnieniem ruchowym, dzięki czemu pomaga dzieciom w rozwijaniu równowagi i niezależności. Pomaga nauczyć dziecko, poprzez rozwijanie
świadomości ciała, kontroli postawy i planowania motorycznego, tworzenia wzorców ruchowych i kontrolowania własnego ciała, potrzebnych do lepszego funkcjonowania w życiu codziennym.
Ponadto, terapia MEDEK nie wyklucza pracy innymi metodami fizjoterapeutycznymi. Dzięki swojemu podejściu, które koncentruje się na rozwoju motoryki dużej, może przynosić dodatkowe korzyści pacjentom, którzy pozostają cały czas w wcześniej ustalonym procesie terapeutycznym.
Ważne jest, aby terapia MEDEK była prowadzona przez wykwalifikowanych fizjoterapeutów, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie i wiedzę w zakresie tej metody, aby zapewnić pacjentom optymalne efekty terapeutyczne.
Pierwsze zajęcia u fizjoterapeuty pracującego metodą MEDEK obejmują dokładny wywiad, szczegółowe badanie i ocenę stanu dziecka według testu motorycznego CME. Fizjoterapeuta ocenia dziecko w celu wykrycia dysfunkcji motorycznych. Test można stosować już u niemowląt, natomiast jest on równie skuteczny u dzieci starszych, u których rozwój motoryczny nie przebiega prawidłowo. Na podstawie wyników i obserwacji, wspólnie z rodzicem ustalany jest cel terapii.
Następnie fizjoterapeuta indywidualnie dobiera ćwiczenia, które będą odpowiadały potrzebom funkcjonalnym dziecka i ustalonym celom.
Podczas pierwszych zajęć istotnym aspektem jest również zapoznanie dziecka i rodzica z nową formą terapii. Bardzo ważne jest zbudowanie zaufania pomiędzy fizjoterapeutą, dzieckiem i rodzicem. Jest to szczególnie ważne, ze względu na to, że rodzic często asekuruje dziecko podczas ćwiczeń.
Później, podczas terapii, po uwzględnieniu fizycznych i psychicznych możliwości dziecka, rodzic dostaje dokładne wytyczne dotyczące pracy z dzieckiem w domu.
Ćwiczenia do wykonywania z dzieckiem w domu dobierane są zarówno do możliwości dziecka jak i rodzica. Współpraca z rodzicami jest bardzo ważna dla kontynuacji terapii poza gabinetem fizjoterapeuty, aby wspomóc dziecko w poprawie jego sprawności i funkcjonalności.
Przede wszystkim rodzice powinni zapoznać się z metodą CME, gdyż edukacja rodziców na temat założeń tej metody, następnie zrozumienie przez nich istoty problemu i późniejsze wykonywanie ćwiczeń w domu, pozwoli im lepiej wspierać dziecko i uzyskać założone efekty.
Na pierwsze zajęcia koniecznie trzeba wziąć wszelką dokumentację dotyczącą diagnozy dziecka. Aby umożliwić dziecku swobodę podczas ćwiczeń warto zabrać ze sobą wygodny strój oraz buty do ćwiczeń. Można
również rozważyć przyniesienie ulubionej zabawki lub przedmiotu, który jest dla dziecka ważny i lubiany. Warto też rozmawiać z dzieckiem o tym, czego może się spodziewać na spotkaniach u fizjoterapeuty, aby zmniejszyć stres i
niepewność.
Podczas pracy metodą CME wykorzystywanych jest wiele ćwiczeń, które mają na celu sprowokować określoną reakcję.
Do wykonywania ćwiczeń wykorzystywane są dodatkowe sprzęty tj. stół oraz dedykowany zestaw przyrządów.
Wykorzystywany jest on w różnych konfiguracjach w zależności od tego, które ćwiczenia będą odpowiednie dla dziecka i adekwatne do jego poziomu funkcjonalności. Chwyt terapeuty różni się w zależności od możliwości dziecka i jest dobierany tak, by jak najefektywniej uzyskać reakcję dziecka. Podczas terapii, poszczególne grupy mięśniowe są ćwiczone poprzez realizację dynamicznych zadań posturalnych i funkcjonalnych, a nie w izolacji. Mięśnie nadmiernie
napięte są wydłużane w sposób dynamiczny.
W odróżnieniu od innych terapii, chęć współpracy dziecka z fizjoterapeutą nie jest czynnikiem kluczowym, co sprawia, że wiele dzieci może korzystać z tej formy terapii.
Ważną częścią terapii MEDEK jest również monitorowanie postępów dziecka. Ponowna ocena dziecka po 8 tygodniach ćwiczeń pozwala na ocenę osiąganych celów oraz weryfikację czy metoda CME jest odpowiednia dla danego dziecka.
Ada Powierża – fizjoterapeutka, terapeutka metody MEDEK (CME), terapeutja NDT Bobath
Bibliografia
- Jesús E. Dapena Tytuł: „MEDEK: A Dynamic Therapy for Individuals with Neuromotor Disorders” Wydawnictwo: Journal of Rehabilitation Medicine, Numer ISBN: artykuł w czasopiśmie naukowym
- „Conductive Education for People with Motor Disorders” Wydawnictwo: Developmental Medicine & Child Neurology Numer ISSN: artykuł w czasopiśmie naukowym
- Andrea Fedrizzi, Veronica Cimolin, Manuela Galli, oraz inni „Dynamic of walking in children affected by spastic diplegia: The effect of different physiotherapy interventions” Wydawnictwo: Research in Developmental Disabilities Numer ISSN: artykuł w czasopiśmie naukowym.
Co sądzisz o tym artykule? Zostaw komentarz.