Wypełnij poniższy formularz, aby wysłać zgłoszenie na turnus rehabilitacyjny. Skontaktujemy się z Tobą w celu potwierdzenia.
Dlaczego warto zapisać dziecko na turnus rehabilitacyjny?
Z tego artykułu dowiesz się – spis treści:
- Czym jest turnus rehabilitacyjny?
- Jakie terapie i techniki oraz jakie urządzenia wykorzystuje się na turnusie rehabilitacyjnym?
- Jakich efektów można spodziewać się po turnusie rehabilitacyjnym?
- Jak często uczestniczyć w turnusie rehabilitacyjnym? Jak długo powinien on trwać?
- Czy warto mieć wykonane badanie analizy chodu przed turnusem rehabilitacyjnym?
Czym jest turnus rehabilitacyjny?
Turnus rehabilitacyjny dla dzieci z niepełnosprawnościami neurologicznymi to jedna z najbardziej efektywnych metod rehabilitacji. Turnus rehabilitacyjny oznacza intensyfikację oddziaływania terapeutycznego. Codzienne, kilkugodzinne zajęcia dają nam możliwość lepszego poznania pacjenta, poświęcenia większej ilości czasu na dobranie niezbędnego zaopatrzenia ortopedycznego, a także szybsze osiągnięcie efektów terapeutycznych.
Turnus rehabilitacyjny dla dzieci niepełnosprawnych to specjalnie zaplanowany czas, podczas którego maluchy mają możliwość uczestniczenia w różnorodnych zajęciach terapeutycznych i rekreacyjnych. Podczas turnusu dzieci uczestniczą w terapiach indywidualnych oraz grupowych, które są dostosowane do ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
Jakie terapie i techniki oraz jakie urządzenia wykorzystuje się na turnusie rehabilitacyjnym?
Efektywny turnus rehabilitacyjny powinien zostać dopasowany do potrzeb dziecka z niepełnosprawnością i celów terapeutycznych określonych wspólnie z rodzicem/opiekunem i terapeutą prowadzącym. Turnus rehabilitacyjny powinien zatem odbywać się w ośrodku, w którym istnieje możliwość korzystania z całej gamy narzędzi fizjoterapeutycznych, między innymi takich jak:
- Techniki rozluźniania mięśniowo-powięziowego
- Masaż tkanek głębokich
- Metoda NDT Bobath,
- Metoda Vojty
- Proprioceptywne wspomaganie nerwowo-mięśniowe (PNF)
- Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz (FITS)
- Kinezjotaping,
- Wibroterapia
- Elektrostymulacja funkcjonalna
Podstawowym kryterium wyboru miejsca do odbycia turnusu rehabilitacyjnego jest ośrodek oferujący terapie zapewniające kompleksowe podejście do pacjenta i zaplanowanie indywidualnego wsparcia. Warto też zwrócić uwagę na wzbogacenie turnusu rehabilitacyjnego dodatkowymi, często innowacyjnymi metodami i rozwiązaniami technologicznymi. Mogą to być na przykład:
- Turnusy rehabilitacyjne z użyciem kombinezonów do neuromodulacji typu Exopulse Mollii Suit
- Turnusy rehabilitacyjne profilowane, na przykład turnus przed operacją selektywnej rizotomii grzbietowej (SDR)
- Turnusy z gipsowaniem seryjnym
W zależności od postaci mózgowego porażenia dziecięcego i stanu funkcjonalnego możemy uzyskać różne efekty terapeutyczne u dziecka. Możemy wpłynąć na:
- Poprawę czucia głębokiego
- wzmocnienie stabilizacji centralnej
- normalizacje napięcia mięśniowego
- zwiększenie zakresów ruchomości
- zwiększenie siły mięśniowej
Dodatkowo, warto zaplanować turnusy rehabilitacyjne powtarzane cyklicznie, na przykład raz na miesiąc lub kwartał. Wówczas taki cykl turnusów rehabilitacyjnych znacząco wpłynie na poprawienie wzorca chodu i osiągnięcie jak największej możliwej do uzyskania samodzielności pacjenta.
Częstotliwość oraz długość turnusów rehabilitacyjnych dobierania jest indywidualnie dla każdego pacjenta. Diagnoza Twojego dziecka, jego wiek, stan zdrowia i wytrzymałość podczas intensywnych ćwiczeń będą miały kluczowe znaczenie przy wyborze czasu trwania turnusu. Istotne jest, aby długość trwania turnusu rehabilitacyjnego i jego cykliczność była efektem decyzji Twojej i Twojego fizjoterapeuty prowadzącego – to on posiada doświadczenie terapeutyczne z dziećmi o podobnej diagnozie i celach terapeutycznych, więc udzieli Ci pełnego wsparcia przy podjęciu decyzji.
W przypadku dzieci z niepełnosprawnościami neurologicznymi zalecane jest odbycie turnusu rehabilitacyjnego 4 razy w roku lub intensywniej: raz na 6 tygodni. W zależności od potrzeb dziecka i możliwości rodzica turnus rehabilitacyjny może trwać 1 tydzień lub 2 tygodnie.
Istotne jest jednak, aby przynajmniej kilka turnusów rehabilitacyjnych, dziecko odbyło w tym samym ośrodku rehabilitacyjnym lub u jednego fizjoterapeuty. Dopiero cykl kilku turnusów rehabilitacyjnych, ułożonych w jeden, spójny plan terapeutyczny, który jest konsekwentnie realizowany, przynosi długoterminowe i trwałe osiągnięcia terapeutyczne.
Z tego wynika przewaga udziału w turnusie rehabilitacyjnym w ośrodku nad indywidualnym gabinetem fizjoterapeutycznym. W ośrodkach rehabilitacyjnych w realizację cyklu turnusów rehabilitacyjnych zaangażowany jest zespół fizjoterapeutów (niekiedy więcej niż dwóch), którzy ze sobą współpracują, konsultują postępy i modyfikacje programu terapeutycznego oraz w razie konieczności, zastępują siebie nawzajem, co zapewnia pacjentom ciągłość terapii.
Raport z badania analizy chodu nie jest konieczny do odbycia turnusu rehabilitacyjnego lub cyklów turnusów. Jednak posiadanie raportu z analizy chodu lub ruchu (w przypadku celów terapeutycznych innych niż poprawa funkcji chodu) zdecydowanie poprawia efektywność etapu diagnostycznego deficytów ruchu. Badanie określa w sposób liczbowy odchylenia ruchu od jego wzorca, zupełnie eliminując tym samym subiektywizm fizjoterapeuty lub lekarza. Mówiąc wprost: raport z wykonanej analizy chodu nie może się mylić! Poprawnie postawiona diagnoza, jak powszechnie wiadomo, jest podstawą do osiągania celów i postępów terapeutycznych.
Wykonanie analizy chodu lub ruchu pozwala również znacznie lepiej nadzorować postępu terapeutyczne dziecka. Powtórzenie badania po odbyciu cyklu turnusów rehabilitacyjnych w przejrzysty, jednoznaczny i obiektywny sposób pokaże, jakie efekty zostały osiągnięte, a jakie deficyty ruchu pozostają do pracy. Więcej o analizie chodu przeczytasz tutaj.
O autorce tego artykułu
mgr Aleksandra Izydorczyk – fizjoterapeutka, założycielka Instytutu Dzielny Miś
Aleksandra Izydorczyk ma kilkunastoletnie doświadczenie w intensywnej rehabilitacji dzieci i dorosłych. Współpracowała z przodującymi ośrodkami na świecie (m.in. Kaiser Permanente w Stanach Zjednoczonych) i w Polsce (m.in. jako koordynator rehabilitacji w jednym z przodujących ośrodków). Absolwentka Wydziału Rehabilitacji w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Ma bardzo bogate doświadczenie zawodowe i szkoleniowe, m.in. NDT Bobath, NDT Bobath Baby, NDT Bobath, Baby Advance, PNF poziom 4, KinesioTaping, Terapia manualna wg. Kaltenborna i Evjetha, Metoda neuromobilizacji w terapii manualnej, Komunikacja Alternatywna, Analiza chodu, Tkanki miękkie w pediatrii
Osobiście zaangażowana w problematykę dzieci wymagających intensywnej terapii, jest niedoszłą mamą dziecka z MPD.
Bibliografia
- P. L. Marino, Intensywna terapia, Edra Urban & Partner, Wrocław 2020
- J. Olszewski, Fizjoterapia w wybranych specjalizacjach medycznych II wyd., PZWL, Warszawa 2023
- A. Stępień, Neurologia, Medical Tribune Polska, Warszawa 2014.
- E. D. Luis, S. A. Mayer, L. P. Rowland, Merrit Neurologia, Edra, Wrocław 2017.
- A. Milewska, B. A. Mileańczuk–Lubecka, J. Kochanowski, B. Werner, Analiza czynników ryzyka mózgowego porażenia dziecięcego, „Nowa Ped” 2011, nr 15 (4), s. 79–84.
Co sądzisz o tym artykule? Zostaw komentarz.
Fajnie napisane!